31 juli 2016

Klyschvarning

Allmänt

 
Den här boken läser jag nu. Hittills har jag kommit ungefär en tredjedel in. Den är helt okej än så länge, spännande ibland och småtrög ibland, men det jag stör mig på är klyschorna. Visserligen läser jag den översatta versionen och vet inte hur den är skriven på engelska, men ändå. Till exempel har personerna "vaknat med ett ryck" tre gånger redan, "stelnat till" hur många gånger som helst och haft "glittrande ögon" oräkneliga gånger. 
 
Nackdelen med att gå skrivarkurser - det går inte att koppla bort. Kunskaperna sitter inetsade i huvudet oavsett om du läser för att kritisera eller om du läser för ren underhållning. Ändå ligger du där i sängen och ba: "NEJ! Klyscha! Klyscha!" eller "Du skrev precis att det var kolsvart, så hur kan person X se person Y's ansikte i detalj nu då?" eller "Här hade du kunnat korta ned meningen rejält, för du har bara proppat den full med slaggord".
 
 Men, det är bara petitesser. Storyn är bra.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress