Skrivkurs del 1, fantasy, sci-fi och skräck

 
Skrivkursen var riktigt, riktigt bra! Vi var sex, sju personer som alla älskar att skriva, och läraren var pedagorisk och lätt att lyssna på, samt rolig. Extremt. Rolig. Vi skrattade så sjukt mycket. På kursen fick vi kort lära oss om fantasyns historia, om Lovecraft och Conan, Bröderna Grimm, Robert Howard, King Arthur, Sherlock Holmes och Mr. Hyde. 
 
En sak som fastnade hos mig var:
Verklig skräck är det som är skrämmande i samtiden. Olika saker har gjort oss rädda genom tiderna, och det är viktigt att skriva "rätt" historia i tiden. Numera är vi inte rädda för elektricitet, men det var vi när Frankenstein skrevs. Skriv om det som är läskigt nu, om det vi fruktar nu, för att skräcken ska ge effekt. Till exempel mobiltelefoner. Eller strålning. Eller cancer. Eller teknologin/datorer. 

 
Sedan om skapelsehistorier och myter, om renen som bär solen i sina horn varje dag och blir trött och lägger sig ned, så att solen försvinner ned längs horisonten. Och att det finns miljoner varianter om dödsriket och folk som ska in dit och rädda älskare eller familjemedlemmar eller vänner. Och lika många varianter om jungfrur som föder barn utan att ha sex och föder ett heligt barn. Att olika kulturer möts och pratar och "lånar" religion och myter från varandra. Hör om en gud som verkar cool och döper om den och tar den till sin egen religion. Så som romarna/grekerna. 
 
Och om regler, att det är viktigt att ha regler. Om vad du än skapar. Om troll, vampyrer eller varulvar. Till exempel troll som blir till sten i solljus, men släta, vanliga stenar ingen misstänker. Om de däremot blir stenstatyer av sig själva, kommer människorna att se dessa statyer om ingen tar bort dem. Då måste trolljägarna såga ned statyerna efter varje troll de dödar. Skapa regler och följ dem. Att inte ha några regler är orealistiskt och gör inte världen lika levande. 

 
Läraren pratade också om olika symboler i religioner. Som att de kristna har julafton och granen, eller ägg vid påsk. Att man kan komma på egna symboler när man skapar sin fantasyvärld. Han pratade också om att många skräckhistorier och spännande äventyrssagor utspelar sig i Egypten eller mellanöstern, de ställena har alltid tett sig långt bort, främmande och mystiska. Med mumier och pyramider och sanddyner. Att det var läskigt och skrämmande då. Men kanske inte längre.
 
Och att fantasyvärldar inte behöver vara i skogen. På den nordeuropeiska medeltiden. Välj en annan tidsålder. Välj ett annat landskap. Romaraktigt? Vikingatid? Modernt? Stenålder? En mystisk djungel fylld av ruiner? Påhittat? Orientaliskt? En polarvärld? Öken? Kyla? En eldvärld? Det behöver inte vara alver i en skog och det behöver inte vara medeltid. Här hade jag själv gått i fällan med "Legenden om drakviskaren". Det är sådant man lär sig av och nu har jag bytt setting.


The basic guide to redigering - del 2

 
2) Försök att byta ut ”aldrig” mot ”inte” och ta bort så många ”alltid” du kan. Dessa ord har en tendens att flocka sig genom texten och det är sällan aldrig betyder just aldrig. I många fall fungerar "inte" minst lika bra, och är kanske till och med ännu mer passande? Vi har i regel en tendens att överdriva i våra texter.
 
Och om någonting händer ofta är det bättre att show don´t tell och att inte ta the easy way out genom att skriva att din aktör alltid gör på ett visst sätt.