29 augusti 2020

Jag ser ljuset

Allmänt

Det går bättre med Havsfödd nu. Jag är på sidan 426, är i sluttampen och har fått in en rutin på omskrivningen. Min plan är att bli färdig med ett första utkast redan den 20 september, men efter det är det dags för min stora egna redigering.
Då ska jag:

- Fördjupa den romantiska relationen mellan huvudkaraktärerna, göra den mer fyllig med fler internskämt och värme. Låta dem lära känna varandra ännu mer och ännu djupare. Längre dialoger dem emellan. Fylla ut och skriva mer, helt enkelt.

- Fördjupa huvudkaraktärerna och bikaraktärerna på ett personligt plan. Vad är deras mål och drivkrafter? Vara noga med att de ska kännas levande, allihop, och inte bara vara statister. Se till så att alla karaktärer har sina egenheter och specifika saker de säger.

- Fördjupa de som dör extra mycket. Se till att de kommer så nära läsaren (och huvudpersonen) som bara möjligt innan det hemska händer. :(

- Se över de mänskliga orden som timmar, sekunder och meter - är det rimligt att sjöväsen använder sig av dessa termer? Svar: Nej. Jag ska komma på ett system som håller och inte är alltför svårt.

- Kanske fylla ut början lite? Just nu hinner vi knappt lära känna huvudpersonen innan hon rycks ner till äventyret under ytan. Frågan är bara hur spännande hennes liv var innan? (Svar: Ungefär lika spännande som att titta på en snigel som rör sig.) Det är ju viktigt att inte tråka ut läsaren ... Helst hade jag velat att äventyret började 25% in i boken och fick bli "katalysatorn", som man säger inom dramaturgin, men då skulle ingen orka läsa dit. Kan också tillägga att boken skulle bli alldeles för lång då.


Liandra
 
Emma

Hej!
Bara ÄLSKAR ÄLSKAR Alvblodstriologin!!! ❤️❤️❤️❤️
Jag saknar dem så mycket 😭💔
Men så lyssnar man på en annan av dina böcker och bara åååh 😍
Lyssnar klart på OBS: Flirt och nu på OBS:Synd. Ibland gör det så ont i mitt hjärta! Vad kommer att hända!
Känns som om jag känner dig ❤️ Som om du är min vän. Och på sätt och vis är du ju det ☺️🤗
DU ÄR HELT FANTASTISKT
Skriver på ett helt nytt sätt 🥰

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress