Fu by `sambees on deviantART:
 
"Om jag hade tio böcker och tre av dem var skrivna av dig, hade jag kunnat identifiera dem direkt - bara genom att läsa förstasidan. Du har utvecklat ett helt eget sätt att skriva på."
 
Det fick jag höra igår.
 
På gott och ont. Det är inte alla som gillar mitt sätt att skriva. När jag försöker att tygla det blir det "mjäkigt" och "halvdant", och när jag släpper loss ordentligt blir det "för mycket". För mycket tempo, för mycket action, för mycket crazy. Och folk undrar ironiskt vad jag har rökt på för att skriva så hetsigt. Ibland kan jag skriva nästan poetiskt, som om texten har en egen rytm som trotsar alla skrivregler och all reson. Ibland skriver jag bara konstigt.
 
Bland annat älskar jag att rada upp saker snabbt, fort, hetsigt eller att förtydliga genom språket. Att. Det. Här. Är. Viktigt. Eller att betoda att det som händer. Händer. Och att starta en mening med och. Men även med men. Samt att rada upp saker som man gör i huvudet. Att jag är sugen på vin och vatten och glass och socker. Med "och" mellan varje ord. När det är som mest intensivt kan det bli riktigt, riktigt svettigt och karaktärerna springer och skriker och vrålar och blöder och tänker i ren panik. Vad händer? Vad händer? Vad händer? Hjälp! Den kommer närmare, närmare, närmare och jag sitter fast, herregud, jag sitter fast! Blod överallt. Ljussken. Bländad. Vått under händer, grus i knän. Hjälp! Jag kommer dö, jag kommer dö, jag kommer dö!
 
Som om berättelsen hakar upp sig som ett dåligt jävla kassetband. Dock får man puls av det - och det är den effekten jag vill uppnå i actionscener. Men skrivsättet är för "skumt" och jag måste dämpa det. Trots att jag inte vill. Det är såhär jag skriver. Det är det här som är min identitet. Mitt eget. Det lilla som gör just mina texter speciella. På sitt sätt. Någon därute måste väl gilla det? Eller är jag tvungen att skala bort allting som är mitt eget? Är jag tvungen att skriva exakt som alla andra?
 
För det vore rätt tråkigt.
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress