20 september 2016

Blå färger

Allmänt Skrivtips

 
Nu tänker jag dela med mig av färgerna i mitt faktadokument. Vissa färger kan vara för konstiga, andra för vanliga, men här har jag samlat dem. Förhoppningsvis hittar du någon du gillar. Enjoy! 

Safirblå - Gränsfall att vara för vanlig/klyschig
Gentianablå - Gentiana är en blomma
Akvamarinblå - En turkos ädelsten
Månblå - Om man beskriver ett blått ljus
Isblå 
Azureblå
Daggblå
Trafikblå
Coelinblå
Monsunblå
Slånbärsblå
Pastellblå
Blåbärsblå

Midnattsblå
Tsunamiblå
Ceruleanblå
Cyanblå
Aquablå
Preussisk blå
Djupblå
Indigoblå
Sjöblå
Topasblå
Ultramarinblå
Berlinerblå
Pariserblå
Koboltblå
Skymningsblå
Turkosblå
Forsblå
Droppblå
Snöblå
Marinblå
Mintblå
Gryningsblå
Himmelsblå
Skuggblå
Finblå
Nattblå
Havsblå
Kungsblå

Regnblå
Vattenblå
Kustblå
Vågblå
Dunkelblå
Strömblå
Blekblå
Frostblå
Vinterblå
Kvällsblå
Kallblå
Ädelstensblå

Blått som:
Blåklockor
Blåklint
Smalt
Skymningssnö
Ormbär
Odonbär

OBS! Jag är medveten om att vissa färgliknelser ovan inte är 100% blå. Till exempel frosten och månen. Men i mitt tycke behöver det inte alltid vara det. Månljuset kan uppfattas som blått och frosten en kall vinterdag ser absolut ljusblå ut. Så intrycket av att något ser blått ut räcker för mig.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress