Så mycket planering dessa dagar har bestått av. Karaktärer, intriger, världsbygge. Okej, inte jättemycket världsbygge men lite grand. Och jag kunde inte hålla mig borta från fantasyn, men den här gången blir det bara pyttelite sådant. Tror jag. Det är bara en enda liten övernaturlig detalj. Ungefär som i Diana Gabaldons "Främlingen". Det är övernaturligt att hennes protagonist hamnar i det förflutna, men annars är allting normalt. Och det räknas ju inte som fantasy.
 
Så dagen har bestått av att:
 
1. Fylla på listan med bra afrikanska namn (jag har en lista redan p.g.a. Felidae och Equidae som båda utspelar sig i Östafrika)
 
2. Spåna namn till triben, eller byn, som ska betyda någonting bra på swahili. Dessvärre hittade jag ett som lät alldeles perfekt, som Google Translate sa betydde någonting jättepassande. Men. När jag dök djupare visade sig ordet betyda "statistik" och inte alls det som Google sa. Tack Google. Verkligen. Kan inte ha en by som heter Statistik heller.
 
3. Utveckla huvudkaraktärerna. Hitta på nackdelar, fördelar, minnen, familj, vänner, intressen, mål, planer, dåliga vanor, hårfärg, klädstil, favoritmat, utmärkande detaljer rent utseendemässigt, motto, erfarenheter, talesätt, uppväxt, åsikter, relationer och så viiiidare.
 
4. Spåna namn till själva boken. VAD SKA DEN HETA? Liksom. Hatar att inte ha ett namn. Arbetsnamnet är "S". Japp. Vet inte ens varför. Eller okej, jo, det gör jag men den kan ändå inte heta S.
 
5. Försöka dra de grövsta linjerna i handlingen. Först händer, sen händer och hur slutar det? 
 
 

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress