10 oktober 2016

Urriten

Allmänt MANUS: Urriten

Bildresultat
 
Snart kan jag börja skriva! Nu har jag kartlagt det mesta om livet hos min påhittade stam på savannen. Vilka gudar de tror på, vilka uttryck de slänger med och vad de har för traditioner och kläder och vanor och yrken. Jag har även researchat en hel del om andra stammar och byar, och själv besökt en massajby. Inte nu alltså. Så dead serious är jag inte att jag släpper allt och bara: "Ses om en vecka, ska till Afrika för lite research". I wish. Nej, men jag besökte en sådan förra året och fick på nära håll se hur man kan bo. 
 
Nu behöver jag "bara" gräva djupare i själva händelseförloppet och dra upp upplösningen. Så att jag har fler detaljer klara för mig innan jag börjar skriva. Ju fler desto bättre. Det brukar underlätta. Planen var egentligen att börja skriva imorse, men det är ett misstag att börja innan man är redo. Då blir redigeringen desto jobbigare, och redigering är långt värre än planering. 
 
Manuset har ett namn nu också. Jag pendlade mellan hur många som helst, men det blev till slut "Urriten". Alltså ur-riten, men det stavas ju ihop. Riten är kärnan i berättelsen, så det känns vettigt att den finns med i titeln. Annars valde jag mellan "Sägnen om Serengeti", "Sägnen om Hekaya" och "Riten för Hekaya" men de kändes för tama för boken. "Urriten" kändes mer rått.
 
By the way, visst är Hekaya likt Netraya? Inte my doing. Jag ville att stammen skulle heta legend på swahili, vilket är hekaya. Så det är en ren slump. 
 
Bildresultat
 
Sara

Tycker Urriten låter spännande och idén påminner inte om något jag har läst tidigare :) *nyfiken*

Svar: Åh, tack! Vad glad jag blir :D
Lovisa Wistrand

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress