Bildresultat för painting africa
 
Idag kom jag av mig i skrivandet och stannade upp. Började tvivla. Mitt normala problem är att manusen blir för långa. Därför har jag verkligen tänkt på att ha en rätt simpel story till Urriten. Börja snabbare, fokusera på kärnan och inte ha hundratusen subplots. Men nu undrar jag om storyn är för simpel. Om den blir för kort. Till och med kortare än vad en roman ska vara. Det är svårt att veta innan all text är skriven, såklart. Det bästa är nog att fortsätta framåt och tackla problemet när all text väl finns där, för jag vet inte ens om det är ett problem ännu. Hittills är det endast misstankar. Störiga misstankar, däremot! Om de stämmer vill jag inkludera någonting nu och inte när allting är skrivet. 
 
Om en vecka börjar NaNoWriMo och då ska jag påbörja Vesalyria! Måste varva skrivandet denna vecka med detaljerad planering så att jag är redo att börja nästa tisdag. Så jag kommer att skriva på två manus samtidigt, haha. Vi får se hur det går.
 
Och till skrivarkursen måste jag välja en författare jag gillar och skriva några sidor så som hen skulle gjort. Men jag hittar ingen bra nog. Jag vill härma någon som jag vill skriva som, men som själv skriver annorlunda än jag själv för att verkligen lära mig nya tekniker. Men jag hittar ingen sådan. De författare jag gillar bäst skriver i princip ... exakt som jag. Kanske för att jag redan har inspirerats av dem. Eller för att det helt enkelt är just den stilen som jag gillar. Svårt det där. Grejen är att man ska prova något nytt och sedan sno den tekniken till sin "verktygslåda". Uppdraget blir lite fel om jag visar upp en text som ser ut exakt som vanligt. 
Sara

Jag brukar ofta oroa mig för att mina manus inte blir tillräckligt långa, ändå är några av de bästa böckerna jag har läst ganska korta. Så om det blir 150, 200, 300 sidor eller mer i bokform spelar inte mig någon roll. Tvärtom tycker jag det är skönt att kunna plocka upp en lite kortare bok när livet är extra körigt. Och när e-boksformatet blir allt populärare finns det verkligen en marknad för alla sorters texter, långa som korta.

Svar: Tack för den kommentaren! :) Nu känns det bättre!
Lovisa Wistrand

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress