5 oktober 2016

Förbannelsen

Allmänt

Ancient Shrine by Marco Gorlei: .  (Marc Simonetti):
 
Förlåt, men hur svårt ska det behöva vara att komma på en idé som inte är fantasy? Fantasyn glider in vare sig jag vill det eller inte. Vatten? Ilskna mördarsjöjungfrur. Öken? Djinner. Skogar? Troll, skepnadsskiftare eller varulvar. Storstad? Vampyrer. I huvudet försöker jag att bygga upp någon sorts icke magisk nutidsmiljö men vad jag än tänker på så flyger fantasyn fram. Nej, inte flyger fram. Fel ordval. Den attackerar. Vi får se om jag lyckas komma på en hel idé som inte innehåller onaturliga saker (det kommer aldrig att gå). Stay tuned.
 
Ibland kan jag känna att alla författare har sina egna sorts historier som vill ut. Att det kan vara svårt att fejka och skriva någonting annat. Vissa kastar ur sig deckare, andra är fast i fantasyn och andra älskar feel good-romaner. Till att börja med måste du vara peppad på att skriva idén för att ens klara av det. Det måste, klyschigt nog, vara någonting du brinner för. Och framför allt någonting du själv skulle vilja läsa. Du måste vara ditt största fan.
 
Å andra sidan ser jag romansen som kärnan i alla mina berättelser, och känner att det skulle kunna göras i vilken miljlö som helst. Men fantasyn ger det där lilla extra, det där som är runt omkring. Det sagolika som jag älskar. Och dessutom. Paranormal romance är det bästa. Alla fem manus jag hittills har skrivit har mer eller mindre varit paranormal romance. Se nedan.
 
I havets djup: Två arter sjöjungfrur som är i krig
Felidae: Två skepnadsskiftare med olika själsdjur, där den ena har vuxit upp som människa och den andra som skiftare på savannen
Equidae: Skepnadsskiftare och människa
Drakviskaren: Två arter alver som är väldigt olika varandra
Netraya: Dödsande och människa
Vesalyria (planerad): Rymdvarelse och människa
 
Som sagt. Vi får se hur det går den här gången. Mitt huvud försöker få mig att skriva någon sorts spökromans men det faller inte riktigt inom kategorin "inte fantasy".
 
Har du testat att gå ifrån "din" genre någon gång?
Sara

Åh, vad jag vill läsa dina manus nu :) Hur går det på förlagsfronten?

Jag älskar romantik och ser också alltid det som kärnan i mina berättelser. Jag skulle vilja testa att skriva mer övernaturligt än vad jag redan gör och skapa en helt ny värld. Mer åt fantasy hållet. Just nu håller jag mig till vår värld och växlar mellan paranormal och contemporary. Men någon gång i framtiden... ;)

Svar: Det går helt okej! :D Flera ställen har visat intresse men jag inväntar fortfarande svar från många, så vi får se hur det blir. Jag avvaktar lite just nu.
Jaha, så du har motsatt problem alltså? Det klarar du säkert :) Det är en utmaning att bygga nya världar, men SÅ roligt.
Lovisa Wistrand

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress