Sådär, nu är skrivuppgiften med titeln "Diana Gabaldon skriver sci-fi" i princip klar. Jag skrev som Diana men nu kan jag inte sluta skriva som henne. Härligt. Underbart. Nej, hemskt. För i mitt eget skrivande vill jag inte blanda in ord som förbluffande, troligen, tämligen och förekommer. Det vore konstigt om halva boken var skriven på ett sätt och resten som någon sorts låtsas-Diana Gabaldon. Bara för att jag gjorde en skrivuppgift och blev smittad av hennes text.
 
Jag har alltid haft lätt för att snappa upp andra författarröster. Nu menar jag inte att jag lyckades bra att härma Diana, för det har jag än så länge ingen aning om, men att jag inte skrev som mig själv är ett som är säkert. Samma sak hände när jag hade en intensiv läsa-Narnia-period. Vissa delar av Drakviskaren fick helt enkelt bli lite narnifierade. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress