Jag är en sådan där person som inte kan skriva utan musik i öronen. Privat gillar jag alla möjliga genres (hårdrock, techno, k-pop, pop, filmsoundtracks) men när jag skriver är det nästan uteslutande soundtracks som gäller. Tänk Sagan om ringen, Narnia, Pirates of the Caribbean, Game of Thrones, TRON, Skyrim, Warcraft och Madagascar. Artister som Thomas Bergersen, Erutan, Hans Zimmer och Two Steps From Hell älskar jag. Och allt man hittar under sökningen "Fantasy bard music" på Youtube.
 
Problemet är att jag lyssnar sönder låtarna. Knarkar dem. Jag behöver ständigt finna nya guldkorn, för när jag har sträcklyssnat på en och samma låt i tre dagar ... Då är den inte lika bra längre. Alls. Sanningen är att jag knappt kan lyssna på det jag nämnde ovan, inte längre. Det jag lyssnar på nu är helt enkelt "liknande men inte lika känt".
 
Jag har flera spellistor på Deezer, en för varje stämning jag vill åt. Rage/Anger, Epic Battle, Happy, Mystique, Sorrow, Nature Sounds, Dangerous, Adventure/Hope, Ashairisk (Ashairo är en stad i en av mina böcker, arabiskt). Just nu har jag en period där varje manus jag redigerar eller skriver får en egen spellista. Demonviskaren innehåller redan över hundra låtar, samtliga nya sedan jag började skriva. I början en salig blandning av rock och allt möjligt, men i slutet är det jättevacker musik. Bjuder på några smakprov nedan!

 
 
 
 
 

Just nu är jag inne på lugn och stundtals sorglig musik. Episka högtempolåtar är inte fel det heller, problemet är att jag har lyssnat sönder de bästa. Bifogar spellista med den episka musiken nedan. Låt nummer tre är underbar.
 
Astrid Larsson

Jättefin musik! Tankarna drogas direkt till filmen Braveheart, Serien Outlander och serien Shannara Chronicles. Musik är verkligen ett måste när man skriver :-)

Svar: Tack för tipsen! Jag ska kolla in dem! ;D Ja, det är livsnödvändigt.
Lovisa Wistrand

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress